نقدینگی؛ آتش زیر خاکستر است /رکوردزنی در رشد ماهانه نقدینگی

بورسنا: آمارهای بانک مرکزی تا بهمن ماه سال گذشته مشاهده می شود سهم پول از نقدینگی همچنان بالا بوده و بیشترین سطح را در مقایسه با 10 سال گذشته ثبت کرده است. سهم 25.3 درصدی پول در آن مقطع، دسته ای از کارشناسان را برآن داشته تا همچنان برآژیر تورم زایی نقدینگی پافشاری کنند.

به گزارش بورسنا به نقل از اقتصادنیوز، نقدینگی در آخرین ماه سال گذشته به کمترین رشد 37 ماهه خود رسید. باوجود‌ آن که بررسی های آماری از وضعیت نقدینگی نشان از کاهش آماری این شاخص در پایان سال گذشته داشته اما عده ای همچنان خطر تورم زایی این متغیر را در کمین می دانند.

روند نزولی رشد نقدینگی در آخر سال 1401
طبق داده های‌ آماری بانک مرکزی در آخرین ماه سال گذشته نقدینگی ایران به 6 هزار و 282 همت رسیده و رشد آن نسبت به موقعیت مشابه خود در سال گذشته برابربا سی در صد بوده است.

بررسی ها نشان می دهد این کمترین نرخ رشد نقطه ای در بازه سی و هفت ماهه بوده است. با این حال مقایسه مقداری این شاخص مهم نشان دهنده آن است که هزار و 450 همت در عرض یک سال به نقدینگی افزوده شده است. رشد نقطه ای اسفند ماه نیز کمترین سطح را در بازه 37 ماهه رقم زده است.

روند نزولی رشد نقطه ای در نقدینگی در حالی به ثبت رسیده که مسیر ماهانه این متغیر در سیری صعودی قرار داشته است.

Next Post

گزارش نابیولینا به دومای روسیه؛ در شرایط تحریم، چگونه ثبات قیمت ‌ها و تاب‌آوری بانک ‌ها را حفظ کردیم؟

چ مه 3 , 2023
بورسنا: الویرا نابیولینا، رییس کل بانک مرکزی روسیه در سخنرانی خود در نشست مشترک کمیته‌های اختصاصی دومای دولتی به ایراد «گزارش عملکرد سالانه بانک مرکزی روسیه در سال ۲۰۲۲» پرداخت و اقدامات کلیدی بانک مرکزی این کشور برای تاب‌آوری در برابر تحریم‌ها را برشمرد. در ادامه مهمترین نکات این گزارش را می‌خوانید:

خبرهای دلخواه شما