Sunday 7 March 2021
هترین خرید هاست سی پنل ارزان پرسرعت پربازدید, وردپرس, فروشگاهی, دانلود از وبتوک قالب کده یک تیم بی ادعا و با اراده،

قالب کده یک تیم بی ادعا و با اراده

میثم عباسی: در صنعت خودروسازی شاهد یک جهش قابل توجه در استفاده از خودروهای الکتریکی و خودران هستیم!/ خودروهای الکتریکی، درحال گذار از حالت “خودکار” به سمت “خودمختار” هستند!

بورسنا:اصولا خودرو های الکتریکی را نه وسیله حمل و نقل معمولی بلکه با ترکیب با فناوری های دیگر پلی به سمت تغییرات شگرف و نوین و مفاهیم جدید دیجیتال و الکترونیک و هوش مصنوعی درآینده میبینم.آینده ای که در آن هر شرکت و مجموعه ای که در زمینه های الکترونیک ، هوش مصنوعی و رباتیک حرفی برای گفتن داشته باشد سعی خواهد کرد به حوزه […]


بورسنا:اصولا خودرو های الکتریکی را نه وسیله حمل و نقل معمولی بلکه با ترکیب با فناوری های دیگر پلی به سمت تغییرات شگرف و نوین و مفاهیم جدید دیجیتال و الکترونیک و هوش مصنوعی درآینده میبینم.آینده ای که در آن هر شرکت و مجموعه ای که در زمینه های الکترونیک ، هوش مصنوعی و رباتیک حرفی برای گفتن داشته باشد سعی خواهد کرد به حوزه هایی ورود کند که به صورت کلاسیک در حیطه اش نبوده است.مقوله ای که در خودرو سازی شاهد آغاز آن هستیم.”میثم عباسی”

به گزارش بورسنا، مهندس میثم عباسی ازپژوهشگران مرکز رشد دانشگاه محقق اردبیلی و مدیرگروه آینده پژوهی پژوهشکده فناوری های پیشرفته و هوش مصنوعی در گفت و گو با خبرنگار سرویس پژوهش وفناوری بورسنا با اشاره به آینده فناوری های نوین مخصوصا سیستم های حمل و نقل گفت: خودرو های الکتریکی آینده و سیستم های هوشمند حمل و نقل، به سمتی در حال حرکت است که دو موضوع اساسی را شامل میشود اولی مقوله انرژی و نوع سوخت مصرفی و دومی مقوله سیستم های هوشمند هدایت کننده وسیله.

این پژوهشگر مکاترونیک براین عقیده است: یکی از موضوعات داغ این روزهای صنعت خودروسازی بحث استفاده از خودرو های الکتریکی و خودران میباشد.در واقع شاهد یک روند جهشی در این زمینه هستیم.شرکت هایی مانند تسلا موتورز و لوسید در آمریکا جزو پیشگامان این زمینه هستند.شرکت های که به صورت کلاسیک بازار خودرو در دست آنها بوده نیز برای عقب نماندن ازقافله به سمت طراحی و ساخت پلتفرم های الکتریکی روی آورده اند.از سدان های شهری تا حتی خودرو های سوپراسپرت، در این مجال بر آن شدیم تا باهدف طرح وبسط اینگونه مباحث جدید که هنوز در کشور ما یا فراموش شده ویا از جایگاه مطلوبی برخوردار نیست، در گفت و گویی که با آقای مهندس میثم عباسی ازپژوهشگران مرکز رشد دانشگاه محقق اردبیلی و مدیرگروه آینده پژوهی پژوهشکده فناوری های پیشرفته و هوش مصنوعی انجام داده ایم، سعی شده تا به بخشی از سوالاتی در این زمینه ها مطرح است در حد مقدورات زمانی موجود پاسخ داده شود.
بورسنا: جناب مهندس عباسی عزیز ضمن سپاس از این فرصت، لطفا بفرمایید اساسابه چه نوع خودرویی الکتریکی گفت می شود؟

میثم عباسی: من هم از رسانه ارزشمند بورسنا که تلاش دارد تا این موضوعات جدید و نوین را در جامعه مطرح کند، بسیار تشکر می کنم ” اساسا وقتی صحبت از خودرو الکتریکی میشود کمابیش ذهن ما به سمت قوای محرکه خودرو میرودخودرو الکتریکی ( Electric Vehicle )خودرویی است که در آن به جای احتراق سوخت شیمیایی از مجموعه ای از باتری های قابل شارژ جهت تامین انرژی به اضافه موتورهای الکتریکی به عنوان قوای محرکه استفاده میشود.گشتاور حاصل از چرخش موتور به سمت مجموعه گیربکس و چرخ ها هدایت میشود و خودرو به حرکت در می آید.”

بورسنا جناب مهندس عباسی لطفا در رابطه با دسته بندی خودرو های الکتریکی باتوجه به فراوانی آنها و دسته بندی های زیادی در این زمینه داریم بفرمایید:

میثم عباسی:در حالت کلی خودرو های الکتریکی به ۳ بخش تقسیم بندی میشوند که خود آنها نیز دارای دسته بندی هایی هستند :
۱- خودرو های تمام الکتریکی یا همان EV ( نیرو تماما توسط باتری های قابل شارژ تامین میشود.)
۲- خودرو های هیبریدHEV( یک موتور الکتریکی کوچک ولی قوی مثلا ۴۸ ولتی در کنار موتور اصلی که احتراق داخلی است قرار میگیرد بسته به موقعیت هایی به کمک موتور اصلی می آید و با فرآیند هایی مانند ترمز کردن شارژ میشود)
۳- خودرو های پلاگین هیبرید PHEVs که موتور الکتریکی آنها برخلاف نوع نیمه هیبرید صرفا برای کمک به موتور اصلی نیست بلکه جزو اجزای اصلی است و میتوان جداگانه آن را شارژ کرد.
تاکنون اغلب طرح های ارائه و ساخته شده از دو نوع آخر بودند ولی حرکت به سمت نوع یک بسیار شتاب گرفته است.
بورسنا: لطفا در رابطه با سوال در زمینه تاریخچه خودرو های الکتریکی توضیحاتی را برای مخاطبان ما ارایه بفرمایید :
میثم عباسی: شاید فکر کنیم که مقوله خودرو های الکتریکی مقوله جدیدی است ولی باید اشاره کنم خودرو های الکتریکی خیلی قبل تر از خودرو های احتراق داخلی وجود داشتند( سال های ۱۸۸۰ زمانی بود که این خودرو های الکتریکی به مرحله ساخت کاربردی رسیدند )دهه ۹۰ دهه پیشرفت این نوع خودرو ها بود.این سالها تب استفاده از خودروهای الکتریکی بعضا بالا میگرفت.اما به سبب پیشرفت سریعتر موتور های احتراقی کم کم خودرو های الکتریکی به فراموشی سپرده شدند تا اینکه از سال ۲۰۰۸ به خاطر مسائلی مثل آلودگی ناشی از سوخت های فسیلی و گرمایش زمین کم کم خودرو های الکتریکی دوباره مورد توجه قرار گرفتند و شرکت ها شروع به فعالیت در این زمینه نمودند.از جمله شرکت های نیسان و شورلت.سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ را سال های بالاگرفتن ارائه کانسپت های مختلف و محصولات کاربردی در این زمینه میدانیم.مخصوصا از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ شاهد فروش چندین میلیون دستگاه از خودرو های الکتریکی بوده ایم.

بورسنا: از نظر فنی جناب مهندس یک خودرو الکتریکی شامل چه بخش هایی است؟
میثم عباسی: به صورت کلی یک خودرو الکتریکی تفاوت خاصی با یک خودرو بنزین سوز از لحاظ بدنه و ساختار ندارد .تفاوت ها در چند نقطه کلیدی است :
مجموعه موتور و قوای محرکه
مجموعه تامین انرژی ( باتری ها )
یونیت مبدل ( کانورتر )
مجموعه گیربکس
پنل های کنترل کننده و پردازش گر
رابط کاربری
که دو مورد آخر جزو مواردی هستند که در کنار طراحی و ساخت موتور های با بازده بیشتر و باتری های با توان و کیفیت شارژدهی بیشتر امروزه تاکید زیادی روی آنها میشود.

۴ نکته کلیدی در بحث خودروهای EV وhev عبارت اند از :
ارتباطات ( Connectivity )
پردازش داده ها ( Computing )
مدیریت توان ( management Power)
راحتی سرنشینان خودرو ( Comfort )

یک خودرو هوشمند الکتریکی اجزایی شامل رادار و CIS را در بخش سنسور های ADAs ، آی سی و ماژول توان را در بخش توان ، ژیروسکوپ و IMU را در بخش سنسور های حرکتی و مواردی مانند ماژول های LTE را در بخش ارتباطات شامل میشود.

بورسنا: لطفا در خصوص فضای رقابت و وضعیت دیگر کشورها در این زمینه توضیح بفرمایید:

میثم عباسی: در حال حاضر یک بازار خوب و قدرتمند چه در زمینه تحقیق و پژوهش و چه در زمینه فرآیند های طراحی و ساخت حول خودرو های الکتریکی در حال شکل گیری و رشد میباشد.
کشور هایی که به نوعی به واردات سوخت های فسیلی وابسته هستند به موضوع جایگزینی منابع انرژی توجه زیادی دارند.ادوات حمل و نقل و خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست.
از طرفی بحث خودرو های الکتریکی موضوعی است که کشور های صنعتی و حتی در حال توسعه سعی دارند با ورود جدی به آن سهمی از بازار روبه رو رشد را در دست داشته باشند.پیش بینی کارشناسان این است در ده سال آینده بالای ۳۰۰ میلیارد دلار در این زمینه سرمایه گذاری خواهد شد که کشور چین با بیش از ۴۰ درصد از سهم سرمایه گذاری برنامه های جاه طلبانه ای را دنبال میکند.شرکت های خودروسازی بزرگ نیز میخواهند سهمی از این بازار رو به شد کسب کنند.
بورسنا: جناب مهندس با توجه به صحبت ها دلیل محبوبیت خودرو های الکتریکی را در چه چیزی می بینید ؟
میثم عباسی: جواب ساده است.از لحاظ تخصصی و کلان بحث خودرو های الکتریکی موضوعی است که میتوان با سرمایه گذاری و تدوین طرح های مناسب به پیشرفت های خوبی دست پیدا کرد.این موضوع را میگوییم تلاش برای پر کردن شکاف فناوری.پدیده شکاف در بعضی فناوری ها زیاد هستند.مثل هوافضا.چرا که مرحله مطالعات اولیه تا رسیدن به طراحی و ساخت اولیه و آزمایشات و تایید شدن و ارائه محصول کاربردی ممکن هست بعضا تا ۱۰ سال و بیشتر طول بکشد.این مسئله جدا از بحث سرمایه گذاری های مستمر و سنگین در زمینه ایجاد زیرساخت های لازم و تخصصی میباشد.ولی برای برخی فناوری ها از جمله مقوله های انرژی ، هوش مصنوعی ، و موضوع مورد بحث ما خودروهای الکتریکی میتوان با میزان سرمایه گذاری به مراتب پایین تر و در بازه های زمانی کم به نتایج قابل ارائه خوبی رسید.بحث خودروهای الکتریکی موضوعی است که اصولا کشور های در حال توسعه نیز میتوانند در آن حرفی برای گفتن داشته باشند.این جنبه کلان مسئله بود اما در بحث عمومی و مصرف کننده داشتن خودرویی که آلودگی صوتی ندارد و از اگزوز اش آلاینده خارج نمیشود جالب است.البته دست یافتن به شتاب بالا در بازه زمانی کم و امکاناتی که خودرو های الکتریکی ارائه میدهند نیز در محبوبیت روبه رشد شان بی تاثیر نیست.شرکت های سازنده این نوع خودرو ها اغلب امکاناتی را ارائه میکنند که قبل از آن در خودرو های بسیار گران قیمت احتراق داخلی عرضه میشد.

بورسنا: با توجه به توضیحات شما بنطرتان در آینده شاهد محبوبیت و گسترش استفاده از خودرو های الکتریکی خواهیم بود؟
میثم عباسی: قطعا بله چرا که تلاش های زیادی برای تصاحب بازار کلاسیک خودرو های امروزی وجود دارد،از خودرو های سدان خانوادگی و شهری تا حتی خودرو های پیکاپ و آفرود

بورسنا: در دسته بندی اجزا اشاره کردید که دو بخش پردازش گر ها و رابط کاربری بسیار مهم هستند آیا دلیل خاصی دارد؟
میثم عباسی: بله اصولا بحث پردازش گر ها به سمت استفاده از هوش مصنوعی حرکت کرده اند.یعنی پارامتر هایی که در حرکت و فرمان پذیری یک خودرو موثر هستند به سمت مستقل از انسان بودن حرکت میکنند.از جمله اصلاح مسیر ، تشخیص عابر در شب و….
به عبارت دیگر شاهد یک روند و گذار از حالت خودکار به سمت خودمختار در سیستم ها هستیم.این موضوع بسیار مفید است و میتواند در کاهش تصادفات که ناشی از خطای انسانی هستند تاثیر بسیاری داشته باشد.
همچنین مقوله هدایت خودکار را داریم.یعنی تلاش میشود با مجموعه ای از سنسور های راداری و اپتیکی تعبیه شده در خودرو تمام پردازش هایی که مربوط به حرکت و توقف میشود به صورت اتوماتیک انجام گیرند.در حال حاضر شاهد تلاش های شرکت هایی مانند گوگل، مایکروسافت در این زمینه هستیم.پیش بینی میشود تا ۱۰ سال آینده شاهد استفاده معمول از تاکسی های خودران و خودرو های بدون راننده باشیم.
بورسنا: به اعتقاد شما،احتمالا ما باید در آینده نه چندان دور شاهد خودروهای ربات مانند هم باشیم؟
میثم عباسی: بله در واقع ما با دو خانواده خودرو الکتریکی روبه رو هستیم:خودرو های شخصی و خودرو های رباتیک جهت مصارف عمومی و سرویس دهی
نوع اول همان خودرو هایی هستند که شرکت هایی مانند تسلا موتورز عرضه میکنند ولی نوع دوم اساسا برای مصارف حمل و نقل شهری بدون دخالت انسان طراحی میشوند و قلمرو مخصوص به خود را دارند از جمله شرکت های بسیار فعال در این حوزه میتوان به شرکت وایمو اشاره کرد.

بورسنا: این فناوری نوین قطعا با چالش های روبروست از نظر شما این چالشها چگونه است؟
میثم عباسی: در حال حاضر ۳ موضوع حائز اهمیت است.یکی در زمینه موتور های الکتریکی با بازده انرژی بیشتر ، دومی در زمینه توسعه باتری هایی که در بازه زمانی کم شارژ شوند و بیشترین ظرفیت را با حجم کمتر دارا باشند و سومین موضوع هم افزایش ایستگاه های شارژ عمومی این خودرو ها میباشد.مقوله قیمت نیز در حال حاضر جزو مقوله های مهم به شمار میرود.هنوز با ارائه خودرو های الکتریکی با قیمت های ارزان تر فاصله داریم ولی این رویه قطعا با فراگیر شدن و جنبه عمومی پیدا کردن فناوری این نوع خودرو ها نیز به زودی محقق خواهد شد.همچنین مقوله ایمنی خودرو های خودرا نیز بسیار حائز اهمیت است. بااینکه ورود هوش مصنوعی به فرآیند های هدایت و کنترل باعث افزایش بسیار زیاد کیفیت سواری و ایمنی شده است ولی هنوز هم تولید خودروهایی که ایمن و کاملا مستقل از انسان باشند جزو چالش های فناوری محسوب می‌شود.
بورسنا: به عنوان فردی که در زمینه خودرو های الکتریکی پژوهش های عملی انجام داده چه پارامتر هایی در بحث طراحی و ساخت دخیل هستند ؟
میثم عباسی: اگر بخواهم ساده و کلی بگویم در طراحی یک کانسپت باید به عواملی نظیر شاسی و بدنه خودرو ، سیستم موتور های مورد استفاده برای تامین نیروی حرکتی ، مجموعه سنسور های مربوط به قوای محرکه و سنسور های ، یونیت های پردازنده و کنترل کننده و نوع باتری های مورد استفاده توجه زیادی شود تا خروجی نهایی قابل قبول باشد و این میسر نمیشود مگر با فرایند های سیمولاسیون و تست های رایانه ای و عملی. همانطور که در بالا هم گفتم ۴ عامل در طراحی موفق یک خودرو الکتریکی مهم هستند. ارتباطات، مدیریت توان و نیروی حرکتی، پردازش داده ها، راحتی سرنشین

در تکمیل این بحث لازم هست اشاره کنم موضوع به این سادگی نیست که یک موتور الکتریکی را به چرخ و باتری وصل کنیم و حرکت کند.
ط۷اما دانش طراحی و ساخت یک خودرو الکتریکی به مراتب ساده تر از یک خودرو بنزین سوز است.همین الان هم شاهدیم که شرکت هایی که در زمینه فناوری های الکترونیک و دیجیتال فعالیت میکنند نیز در این زمینه مشغول هستند.
اصولا خودرو های الکتریکی را نه وسیله حمل و نقل معمولی بلکه پلی به سمت دیجیتالیسم نوین میبینم.آینده ای که در آن هر شرکت و مجموعه ای که در زمینه های الکترونیک ، هوش مصنوعی و رباتیک حرفی برای گفتن داشته باشد سعی خواهد کرد به حوزه هایی ورود کند که به صورت کلاسیک در حیطه اش نبوده است!
با پیاده سازی روز افزون سیستم های الکترونیک بسیاری از بازیگران این زمینه هم به زمینه خودرو های الکتریکی و خودروهای هوشمند علاقه مند شده اند. همه اینها در کنار پیشرفت های فناوری در زمینه های دیگر در نهایت منجر به ایجاد تغییرات شگرف در زندگی روزمره خواهد شد.

پدیده ای که برخی آینده پژوهان به آن میگویند یکپارچگی فناوری .برخی دیگر نیز به آن میگویند تکینگی فناوری.یعنی یکپارچه شدن سیستم های هوشمند و انسان که قطعا مقوله ای بسیار جالب محسوب میشود.

منابع : ناموجود
نویسندگان : ناموجود
چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]

برچسب ها :

ناموجود

موسسه آموزش عالی قناوران حکیم


توضیحات توضیحات توضیحات

توضیحات