اتحادیه اروپا پیش‌ نویس اولین قانون هوش مصنوعی را تصویب کرد

بورسنا: اتحادیه اروپا پیش‌ نویس اولین قانون هوش مصنوعی را که طبق آن، شرکت‌های توسعه دهنده هوش مصنوعی باید مسئولیت تولید محتوای غیرقانونی توسط محصولاتشان را برعهده بگیرند، تصویب کرد.

به گزارش بورسنا، برای اولین بار در آوریل سال ۲۰۲۱ قانون هوش مصنوعی از سوی کمیسیون اروپا پیشنهاد شد. نسخه‌ای که قانونگذاران به آن رای داده اند شرکت‌های توسعه دهنده هوش مصنوعی مولد را ملزم می‌کند محتوایی که توسط این فناوری تولید شده را افشا کنند. علاوه بر این، این شرکت‌ها باید مسئولیت تولید محتوای غیرقانونی را برعهده بگیرند.

برای مبارزه با خطر بالای نقض قانون حق چاپ، این قانون توسعه دهندگان چت بات‌های هوش مصنوعی را موظف می‌کند تا تمام آثار دانشمندان، موسیقی دانان، تصویرگران، عکاسان و روزنامه نگاران را که برای بهبود مدل زبانی از آن‌هااستفاده می‌شود، منتشر کنند. آن‌ها همچنین باید ثابت کنند که هرکاری که برای آموزش ماشین انجام داده اند با قانون مطابقت دارد. اگر این کار را انجام ندهند، ممکن است مجبور شوند بلافاصله برنامه‌ها را حذف کنند یا تا ۷ درصد از درآمد خود را جریمه می‌شوند که ممکن است تا صد‌ها میلیون یورو برای غول‌های فناوری افزایش یابد.

براساس این پیش نویس اتحادیه اروپا استفاده از سیستم‌های بیومتریک و اسکن تشخیص چهره را ممنوع خواهد کرد. ساخت دستگاه‌هایی که منجر به دستکاری شناختی و رفتاری انسان می‌شوند هم ممنوع خواهند شد. این تجهیزات مانند اسباب‌بازی‌های فعال‌کننده صدا، رفتار‌های خطرناک را در انسان و کودکان تشویق می‌کنند.

همچنین ساخت تجهیزات و دستگاه‌هایی که افراد را براساس وضعیت اجتماعی اقتصادی یا ویژگی‌های شخصی طبقه بندی می‌کنندهم ممنوع خواهد شد. سیستم‌های هوش مصنوعی برای شناسایی بیومتریک و سیستم‌هایی برای استفاده از سوی مجریان قانون که در دسته فناوری‌های با ریسک بالا قرار می‌گیرند، باید در پایگاه داده اتحادیه اروپا ثبت شوند.

نمایندگان شورای اتحادیه اروپا هنوز مشغول مذاکره و بحث درباره جزئیات نسخه نهایی این قانون هستند. قرار است معافیت‌های خاصی مثل اجازه استفاده از تشخیص چهره برای اهداف امنیت ملی در این قوانین در نظر گرفته شود.

روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا، این قانون را به عنوان قانونی توصیف کرد که بدون شک استاندارد‌های جهانی را برای سال‌های آینده تعیین خواهد کرد. او گفت که اتحادیه اروپا اکنون توانایی ایجاد گفتمان در سراسر جهان را دارد و عصر جدیدی از بررسی آغاز شده است.

انتظار می‌رود رهبران اروپایی ممنوعیت کامل بیومتریک را لغو کنند و نیرو‌های پلیس در سراسر قاره مایلند از پتانسیل شناسایی مجرمان در خیابان یا مناطق عمومی استفاده کنند.

قانون هوش مصنوعی مذکور احتمالا پس از این رای گیری چندین بار تغییر خواهد کرد، اگرچه مقامات اتحادیه اروپا امیدوارند تا پایان سال جزئیات آن را نهایی کنند. منبع: خبرگذاری صدا و سیمای ایران

Next Post

ترانزیت و سوخت استاندارد در توافق چهارجانبه ازبکستان، ترکمنستان، روسیه و ایران

ج ژوئن 16 , 2023
بورسنا: طی دیدار وزیر راه و شهرسازی کشور با رئیس کمیته حمل و نقل دوما روسیه توافق چهارجانبه ازبکستان، ترکمنستان، روسیه و ایران در خصوص مسیر ترانزیت، سوخت استاندارد، راه و دریا حاصل شد.

خبرهای دلخواه شما

سرخط اخبار