درخواست حذف بروکراسی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی/ رشد ۲ برابری سرمایه گذاری داخلی و خارجی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

بورسنا: لازم است مدیران مناطق آزاد از قید و بندهای مدیران مراکز همچون تهران رهایی یابند تا پروژه‌ها ماه‌ها و سال‌ها به تعویق نیفتد./مشهد می‌تواند متولی برگزاری نمایشگاه‌های خارجی ایران در قاهره، ریاض، بیروت و سایر نمایشگاه‌های خارجی باشد.

به گزارش بورسنا به نقل از مهر، سید احسان خاندوزی شامگاه جمعه در اختتامیه نمایشگاه معرفی بسته‌ها و توانمندیهای اقتصادی مناطق آزاد و ویژه خواستار حذف بروکراسی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی شد و در این مراسم از پیشنهاد شهردار مشهد مبنی بر مرکز ارائه خدمات سرمایه گذاری مستقر در این شهر به عنوان نقطه کانونی استقبال کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره اصلاحات ساختاری مناطق آزاد بر حذف بروکراسی در خود مناطق تاکید و عنوان کرد: باید فرآیندهای اداری و روند کسب موافقت‌ها در مناطق آزاد تسهیل شود.

وی همچنین افزود: لازم است مدیران مناطق آزاد از قید و بندهای مدیران مراکز همچون تهران رهایی یابند تا پروژه‌ها ماه‌ها و سال‌ها به تعویق نیفتد.

خاندوزی در این خصوص ادامه داد: علی رغم داشتن قانون و مصوبه هیأت وزیران هنوز هم در حوزه اجرا با مشکل مواجه هستند. لذا باید در برنامه هفتم توسعه زنجیر را از قیود مناطق باز کنند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: امروز سامانه‌های اطلاعات اقتصادی مناطق آزاد به سامانه‌های ملی متصل شده لذا دیگر ضعف نظارت که منجر به کج‌کاری شود وجود ندارد.

وی تصریح کرد: این اقدامات می‌تواند به توسعه محلی و اجتماعی با رویکرد متناسب با ارزشهای اجتماعی ایرانی در قالب یک بسته نسبت به کارنامه دولتهای گذشته به حساب بیاید.

رشد ۲ برابری سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

در ادامه حجت الله عبدالملکی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در مراسم اختتامیه دومین نمایشگاه معرفی بسته‌های سرمایه گذاری و توانمندی‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور اظهار کرد: در حال حاضر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در حال نزدیک شدن به نقش خویش بر اساس نظریه اقتصاد مقاومتی هستند.

مشاور رئیس جمهور افزود: امروز در طول عملکرد دولت سیزدهم خوشبختانه، دیگر نقدی نسبت به کج کارکردی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نداریم. چنانکه در این دوره سرعت سرمایه گذاری داخلی و خارجی و سرعت رشد طرح‌های عمرانی دو برابر شده است.

وی در ادامه خاطر نشان ساخت: آورده اصلی ما در دومین نمایشگاه بسته‌ها و توانمندی‌های اقتصادی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ۲۰۰ هزار میلیارد تومان تفاهم نامه بوده است که نسبت به نمایشگاه قبلی در تهران چهار برابر و بسته‌ها نیز دو برابر شده است.

عبدالملکی تصریح کرد: به دنبال اطلاع رسانی‌های بیشتر تمایل سرمایه گذاران برای بسته‌ها افزایش پیدا می‌کند.علاوه بر این در کنار جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی، این مناطق طی شرکت در نمایشگاه‌ها بخاطر حضور در کنار یکدیگر اقدام به کار شبکه ای می‌نمایند و این هماهنگی روزبه روز بیشتر می‌شود.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور ضمن ابراز خرسندی از حضور وزیر اقتصاد و دارایی کشور در این مراسم تاکید کرد: لازم به ذکر است خاندوزی قبل از سمت وزارت اقتصادی سال‌ها در مناطق آزاد و ویژه پژوهش و مطالعات زیادی را در حوزه مناطق آزاد را در کارنامه خویش داشته است و در حال حاضر نیز متولی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است و طی مدت وزارت خویش به رفع مسائل و مشکلات مناطق اهتمام جدی داشته است.

مشهد متولی نمایشگاه‌های داخلی و خارجی

در ادامه این مراسم محمد رضا قلندر شریف، شهردار مشهد گفت: مشهد می‌تواند متولی برگزاری نمایشگاه‌های خارجی ایران در قاهره، ریاض، بیروت و سایر نمایشگاه‌های خارجی باشد.

شهردار مشهد در این خصوص به توانایی برای برگزاری نمایشگاه بیروت در مهر ماه تاکید کرد.

وی اظهار کرد: تصمیم داریم در جهت فرصتهای استانی درگاه واحدی برای سرمایه گذاری ایجاد کنیم تا حوزه‌های مختلف دولتی با حضور در کنار هم با سرمایه گذاران ارتباط برقرار کرده و سرمایه آنها را جذب کنند.

قلندر شریف گفت: این گونه نمایشگاه‌ها فرصت مناسبی است برای ارزیابی توانمندیهایی که می‌تواند در حوزه‌های مختلف باعث رونق اقتصادی شود.

گفتنی است؛ در پایان این مراسم برترین‌های نمایشگاه معرفی شدند و هدایای خود را از دست وزیر اقتصاد ودیگر میهمانان حاضر دریافت کردند.

Next Post

پیشنهاد رئیس اتاق بازرگانی ایران و آفریقا؛ اراده کنید، پروژه‌های آماده در آفریقا در اختیارتان قرار می‌گیرد

ش جولای 22 , 2023
بورسنا: رئیس اتاق بازرگانی ایران و آفریقا با اشاره به اهمیت برنامه‌ریزی جدی‌تر دولت برای قاره آفریقا گفت: با اعلام آمادگی تجار ایرانی خارج از کشور می‌توانیم از همین فردا پروژه‌های آماده را به آن‌ها در افریقا واگذار کنیم.

خبرهای دلخواه شما

سرخط اخبار