روح اله لطیفی: صادرات غیر نفتی کشور از ۵۳ میلیارد دلار گذشت!

بورسنا:سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت گفت: صادرات غیر نفتی کشور در سال ۱۴۰۱ با عبور از ۵۳ میلیارد دلار و رشد ۱۰ درصدی رکورد جدیدی را در تاریخ کشور به جا گذاشت.

به گزارش بورسنا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سید روح اله لطیفی، سخنگوی کمیسیون روابط بین الملل و توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران اظهار داشت: تجارت غیر نفتی کشور در سال ۱۴۰۱ از لحاظ وزنی به ۱۵۹میلیون و ۲۳۶هزار تن و از لحاظ ارزش به ۱۱۲میلیارد و ۸۲۱میلیون دلار رسید که با رشد ۱۱.۲درصدی همراه بوده، این میزان تجارت غیر نفتی در تاریخ کشور کم نظیر بوده است و نسبت به سال ماقبل ۱۱میلیارد و ۳۸۰میلیون دلار بیشتر شده است.

وی افزود: از این میزان صادرات غیر نفتی، ۱۲۲میلیون و ۵۶هزار تن به ارزش ۵۳میلیارد و ۱۶۶میلیون دلار سهم صادرات کشور بود که با رشد ۱۰درصدی نسبت به مدت مشابه، رکوردی تاریخی را از لحاظ ارزش به ثبت رسانده است، که بالاترین میزان صادرات تا پیش از این مربوط به سال ۹۳ با ۵۰میلیارد و ۵۶۱میلیون دلار بوده است.

سخنگوی کمیسیون روابط بین‌الملل و توسعه تجارت خانه صمت در خصوص پنج کشور اول مقاصد صادراتی در سال ۱۴۰۱گفت: چین با خرید ۱۴میلیارد و ۵۸۴میلیون دلار (بدون تغییر)، عراق با ۱۰میلیارد و ۲۳۸ میلیون دلار (رشد ۱۵درصدی)، ترکیه با هفت میلیارد و ۴۵۹میلیون دلار (رشد۲۳درصدی)، امارات با پنج میلیارد و ۷۶۷میلیون دلار (رشد ۲۸درصدی) و هند با دو میلیارد و ۱۴۶میلیون دلار (رشد ۱۸درصدی)، پنج مقصد اول صادرات کالا‌های ایرانی در سال ۱۴۰۱بودند.

وی افزود: در سال ۱۴۰۱ بیش از ۳۷ میلیون و ۱۸۰هزار تن به ارزش ۵۹میلیارد و ۶۵۵میلیون دلار، کالا وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه با وجود کاهش ۱۰درصدی در وزن از لحاظ ارزش ۱۳درصد رشد داشته است.

لطیفی در ادامه در خصوص پنج کشور اول فروشنده کالا به ایران گفت: امارات با فروش ۱۸میلیارد و ۳۹۵میلیون دلار (رشد ۱۱درصدی)، چین با ۱۵میلیارد و ۷۴۴ میلیون دلار (رشد ۲۴درصدی)، ترکیه با ۶میلیارد و ۹۹ میلیون دلار (رشد ۱۵درصدی)، هند با دو میلیارد و ۱۹میلیون دلار (رشد ۸۰درصدی) و آلمان با دو میلیارد و ۱۹میلیون دلار (رشد پنج درصدی)، به ترتیب پنج کشور نخست تامین کننده کالا برای کشورمان در سال ۱۴۰۱ بودند.

بورسنا: سخنگوی سابق گمرک در پایان گفت: با وجود فراهم شدن شرایط بین المللی و هماهنگی‌های داخلی بین سازمان‌ها و نهاد‌های مرتبط با ترانزیت، برای ثبت رکوردی جدید در سال گذشته، ترانزیت کالا در سال ۱۴۰۱ رشد ۲.۲ درصدی را نسبت به سال قبل داشته و متاسفانه نتوانستیم رکورد سال ۱۳۹۳ را که ۱۳میلیون و ۲۰۰هزار تن بود را جابجا کنیم و ترانزیت کالا‌های خارجی در سال ۱۴۰۱ به ۱۲میلیون و ۹۱۲هزار تن رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Next Post

در کشاکش تبلیغات فرزندآوری؛ هزینه خرید سرلاک برای کودک چقدر است؟!

س آوریل 18 , 2023
بورسنا: در این خبر به بررسی قیمت انواع سرلاک در بازار پرداختیم.فهرست قیمت برخی از انواع سرلاک موجود در بازار به شرح زیر است نام کالا  قیمت (تومان) غذای کمکی سرلاک چند غله و تکه های گیلاس مقدار ۴۰۰ گرم ۱۳۲,۰۰۰ سرلاک گندم و تکه های میوه با عسل نستله […]

خبرهای دلخواه شما

سرخط اخبار