عوامل موثر در ورشکستگی صرافی‌های ارزدیجیتال

بورسنا: اگر اقدامات امنیتی یک صرافی ناکافی باشد یا به آسیب‌پذیری‌های سیستم بی‌توجهی شود، هکرها می‌توانند با استفاده از این مشکلات دسترسی غیرمجاز ایجاد و اقدام به سرقت دارایی‌ها کنند.

ورشکستگی صرافی‌های ارزدیجیتال می‌تواند به دلایل مختلفی و ترکیبی از عوامل که موجب تشدید چالش‌های عملیاتی می‌شود، درنهایت باعث بروز بی‌ثباتی‌های مالی مانند ورشکستگی شود. در این بین نقض امنیتی و هک یکی از مهم‌ترین دلایل است. اگر اقدامات امنیتی یک صرافی ناکافی باشد یا به آسیب‌پذیری‌های سیستم بی‌توجهی شود، هکرها می‌توانند با استفاده از این مشکلات دسترسی غیرمجاز ایجاد و اقدام به سرقت دارایی‌ها کنند. متاسفانه همچنان برخی از صرافی‌ها دارایی‌های کاربران را در کیف‌پول‌های داغ ذخیره می‌کنند که همین موضوع یکی از بزرگ‌ترین دلایل هک صرافی‌ها محسوب می‌شود. پتانسیل زیاد این پلتفرم‌ها ریسک بالایی هم به‌دنبال دارد. ریسک ورشکستگی فعالیت صرافی‌های ارزدیجیتال می‌تواند به از دست رفتن میلیون‌ها یا در بعضی موارد میلیاردها دلار دارایی دیجیتال منجر شود.

ورشکستگی صرافی‌های ارزدیجیتال مانند هر بی‌ثباتی مالی دیگری نتیجه بی‌توجهی به ارزیابی خطرات است. این بی‌توجه در دو سمت پلتفرم معاملاتی و کاربر اتفاق می‌افتد. در سمت پلتفرم معمولا به دلیل عدم شفافیت در نحوه مدیریت، بررسی دلایل ورشکستگی بسیار دشوار است. با این حال در سمت کاربر با در نظر گرفتن این پیش‌فرض که در فضای مالی و به خصوص فضای مالی غیرمتمرکز، هر کاربر مسوول دارایی‌های خود است و برای نگهداری و انجام معاملات نباید به هیچ شخص یا سازمانی اعتماد کند، پیش‌گیری از مشکلات مرتبط با ورشکستگی یا بی‌ثباتی‌های مالی راحت‌تر است و تنها با داشتن آگاهی و در نظر گرفتن ریسک می‌توان از بروز مشکلات اجتناب کرد.

ورشکستگی‌های قابل توجه صرافی‌های ارزدیجیتال

چشم‌انداز ارزهای دیجیتال در سال‌های گذشته تحت تاثیر چندین مورد بی‌ثباتی مالی صرافی‌ها دچار تغیراتی شده است. به همین دلیل نیاز به بهبود اقدامات امنیتی، انطباق با مقررات و مدیریت ریسک به الزامات این کسب‌وکارها بدل شده است. یکی از بدنام‌ترین موارد تاریخ مبادلات ارزهای دیجیتال سقوط Mt. Gox بود، این صرافی زمانی بزرگ‌ترین صرافی بیت‌کوین در سطح جهان بود. این صرافی با از دست دادن حدود ۸۵۰ هزار بیت‌کوین به ارزش صدها میلیون دلار، با ادعای نقص امنیتی و سرقت، اعلام ورشکستگی کرد. این حادثه در نهایت باعث افزایش اهمیت توجه به شیوه‌های امنیتی نوین، مدیریت ریسک و شفاف‌سازی رویه‌های عملیاتی شد. صرافی کانادایی Quadriga در سال ۲۰۱۹ با اعلام ورشکستگی پس از مرگ ناگهانی بنیان‌گذار و مدیرعامل آن، خبرساز شد.

البته بعدتر مشخص شد مدیرعامل Quadriga کنترل کلیدهای خصوصی را در اختیار داشته است و به همین دلیل ۱۹۰ میلیون دلار از دست رفت. ورشکستگی Quadriga اهمیت مدیریت در برنامه‌ریزی اضطراری و نظارتی را روش کرد. در سال ۲۰۱۸ یک صرافی ژاپنی به نام Coincheck با یک نقض امنیتی بزرگ مواجه شد که ۵۳۰ میلیون دلار خسارت از توکن NEM به بار آورد. در پی این حادثه رگولاتورهای ژاپنی نظارت بر مبادلات ارزهای دیجیتال را تشدید کردند و نیاز به پروتکل‌های امنیتی پیشرفته از جمله ذخیره‌سازی سرد برای ذخیره وجوه کاربران و احراز هویت چند امضایی برجسته شد. صرافی ارزدیجیتال Bitfinex هم در سال ۲۰۱۶ با یک نقض امنیتی مواجه شد که در پی آن ۱۲۰ هزار بیت‌کوین از دست رفت.Bitfinex  برای رسیدگی به این موضوع توکن‌های BFX برای بین کاربران آسیب‌دیده متناسب با میزان زیان هر کاربر، توزیع کرد. توزیع توکن برای جبران خسارت توسط Bitfinex بر اهمیت مدیریت بحران و اجرای سازوکارهایی برای جبران خسارت تاکید کرد.

   محافظت از خود به عنوان یک کاربر

داشتن تعامل با صرافی‌های ارزدیجیتال با خطرات ذاتی همراه است. با این حال در صورت رعایت برخی اقدامات احتیاطی، کاربران می‌توانند امنیت خود را افزایش داده و از ضررهای احتمالی محافظت شوند. یکی از اولین قدم‌ها برای ورود به فضای ارزهای دیجیتال، انتخاب صرافی است. در این مورد تحقیقات کامل برای اطمینان از اعتبار و شهرت صرافی از طریق نظرات کاربران، انطباق با مقررات و بررسی سابقه امنیتی صرافی می‌تواند خطر قربانی شدن در پلتفرم‌های کلاه‌بردار را کاهش دهد. بعد از انتحاب صرافی، فعال‌سازی احراز هویت دو مرحله‌ای یک لایه امنیتی به حساب کاربر در صرافی اضافه می‌کند. در این حالت حتی در صورتی که رمزعبور به خطر بیوفتاد هم احتمال دسترسی غیرمجاز کاهش پیدا می‌کند.

برای بهبود امنیت حساب، کاربران بهتر است از رمزهای عبور قوی و منحصربه‌فرد برای حساب صرافی خود استفاده کنند. ترکیبی از حروف کوچک و بزرگ، اعداد و کاراکترهای خاص می‌تواند برای رمز عبور مناسب باشد. اما باید توجه داشت که به‌روزرسانی دوره‌ای رمز عبور می‌تواند تاثیر مثبتی در امنیت حساب داشته باشد. فیشینگ به عنوان یکی از مرسوم‌ترین روش‌های سرقت اطلاعات و کلاه‌برداری در فضای ارزهای دیجیتال هم مرسوم است. به همین دلیل نسبت به ایمیل‌ها، پیام‌ها یا وب‌سایت‌های مشکوک که درخواست ورود اطلاعات شخصی از کاربران را دارند، باید حساس بود.

همچنین به دلیل استفاده از صرافی‌های با دستگاه‌های مختلف مانند تلفن هوشمند، تبلت یا کامپیوتر از نبود بدافزارها، ویروس‌ها و سایر تهدید‌های امنیتی روی هر دستگاه باید اطمینان حاصل کرد. استفاده از راه‌حل‌هایی مانند ذخیره‌سازی سرد (کیف‌پول‌های سخت‌افزاری یا دستگاه‌های ذخیره‌سازی آفلاین) می‌تواند به افزایش امنیت دارایی کمک کند. در این حالت دارایی به صورت آنلاین قابل دسترس نیست و خطر هک یا دسترسی غیرمجاز کاهش پیدا می‌کند. هوشیاری در نظارت به حساب صرافی می‌تواند از بروز برخی مشکلات جلوگیری کند. چک کردن تاریخچه تراکنش‌ها، موجودی‌ها و هرگونه اعلان یا هشدار درکنار تماس با پشتیبانی صرافی درصورت مشاهده موارد مشکوک، می‌تواند نقش جلوگیری یا کاهش خسارت را ایفا کند.

   جمع‌بندی

صرافی‌ها می‌توانند برای حفاظت از دارایی کاربران از طریق پروتکل‌های امنیتی سختگیرانه، رعایت الزامات و همکاری با کارشناسان امنیتی، اقدامات و برنامه‌ریزی‌های بهتری انجام دهند. همچنین افزایش مشارکت‌های نهادی، ادغام با سیستم مالی سنتی و بهبود مستمر تجربه کاربری، می‌تواند صرافی‌ها را در مسیر ارایه محیط امن‌تر و قابل دسترس‌تر برای تجارت ارزدیجیتال کمک کند. ورشکستگی صرافی‌های ارزدیجیتال به عنوان زنگ خطری برای صنعت ارزهای دیجیتال عمل می‌کند و به دنبال آن امنیت، انطباق با اصول و حفاظت از دارایی کاربران در اولویت قرار می‌گیرد. منیع: خبرگزاری اقتصاددان

Next Post

فاجعه هولناک متروپل؛ عبرتی برای حال و آینده!

س مه 23 , 2023
بورسنا: نحوه بررسی قضایی این موضوع و تسریع در صدور حکم قاطع متخلفان از قانون و اطلاع رسانی آن به مردم می‌تواند روند چنین ساخت و سازهایی را در کشور کاهش دهد

خبرهای دلخواه شما

سرخط اخبار