تنهایی آلاینده؛ «مردان مجرد» بیشتر از زنان در تولید گازهای گلخانه‌ای نقش دارند؟!

بورسنا: نتایج یک مطالعه که به تازگی در سوئد انجام شده، نشان می‌دهد مردان مجرد (دست‌کم در این کشور) مسئول بیشترین میزان تولید و انتشار آلاینده‌های کربنی هستند. اما چرا مردان مجرد در سوئد مسئول بیشترین میزان انتشار این دست گازها به حساب می‌آیند؟

به گزارش بورسنا به نقل از دانانیوز، تفاوت‌های جنسیتی در بیشتر زمینه‌های زندگی وجود دارد. حالا اما گروهی از پژوهشگران می‌گویند «رد پای کربنی» یا همان میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای نیز به جنسیت انسان‌ها مربوط است.

نتایج یک مطالعه که به تازگی در سوئد انجام شده، نشان می‌دهد مردان مجرد (دست‌کم در این کشور) مسئول بیشترین میزان تولید و انتشار آلاینده‌های کربنی هستند. اما چرا مردان مجرد در سوئد مسئول بیشترین میزان انتشار این دست گازها به حساب می‌آیند؟

یک دلیل اصلی و شاید نسبتاً واضح این است که افراد مجرد بیشتر به تنهایی رانندگی یا سفر می‌کنند و حمل و نقل یکی از بزرگترین عوامل ایجاد «ردپای کربنی» فردی است.

مطالعه‌ای که به تازگی توسط «بانک دو فرانس» انجام شده نیز از دلایل دیگری برای ایجاد این نابرابری پرده برداشته است. از جمله اینکه بنابر آمارها، یک مرد مجرد بصورت میانگین ۲ درصد بیشتر از یک زن مجرد خرج می‌کند و اقلام خریداری‌شده توسط چنین فردی، بطور متوسط ۱۶ درصد بیشتر گازهای گلخانه‌ای (GHGs) تولید می‌کنند.
مردان مجرد همچنین بیشتر برای کالاها و خدمات مرتبط با گازهای گلخانه‌ای، نظر حمل و نقل (۴۵ درصد) و تعطیلات (۲۴ درصد) هزینه می‌کنند. این در حالی است که زنان مجرد تمایل دارند از محصولات و خدمات بیشتری با آسیب زیست‌محیطی کمتر استفاده کنند.

هدف از انجام این مطالعه، درک تفاوت‌های بین مصرف‌کنندگان و همینطور فهم تأثیرات آنان بر تغییرات آب و هوا بوده است. پیش از این معمولا در اینگونه پژوهش‌ها بر نقش و تاثیر تولید‌کنندگان اجناس بر تغییرات اقلیمی تمرکز می‌شد.

آمارها به ازای هر فرد، مرد و زن. آبی تیره: غذا و نوشیدنی. قرمز: وسائل خانه. آبی: تعطیلات. سبز: دخانیات. صورتی: لباس و کفش. سبز: حمل و نقل
در این گزارش آمده است: «اگر در سیاست‌های اقلیمی در سطح ملی همچنین بین‌المللی تاثیر تعاملات جنسیتی و محیطی را در نظر بگیرند، بیشتر می‌توانند در راستای اثربخشی و بیان عدالت اقلیمی سود ببرند».

محققان می‌گویند در نظر گرفتن عادات مصرف‌کننده‌ها می‌تواند به آموزش متناسب با تغییرات آب و هوایی و گرمایش زمین کمک کند.

مطابق آمارها، انتشار دی‌اکسید کربن در سوئد از زمان اوج در سال ۱۹۷۹ به طور قابل توجهی کاهش یافته و از سال ۱۹۹۰ تا کنون بیش از ۴۰ درصد کم شده است.

پیش‌تر یک گزارش آماری نشان داده بود که سوئد با میزان متوسط ۵.۲ متریک تن دی‌اکسید کربن به ازای هر نفر، کمترین میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در کشورهای عضو اتحادیه اروپا را دارد.

Next Post

تشویق به دوچرخه‌سواری در اروپا؛ روزانه ۱۰ کیلومتر رکاب بزنید و ۴۵۰ یورو کاسب شوید!

د مه 15 , 2023
بورسنا: نتایج یک مطالعه نشان می دهد افرادی که با دوچرخه به محل کار خود می روند ۴۵ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار می‌گیرند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در آنها ۴۶ درصد کاهش می‌یابد.

خبرهای دلخواه شما

سرخط اخبار