جدال آمریکا با چین بر سر «تیک تاک» و «تراشه»

بورسنا: تیک تاک که شبکه اجتماعی محبوبی در سراسر جهان است، اکنون از سوی دولت ها یک تهدید امنیتی به شمار می رود این در حالی است که ریشه این اتهامات در تنش های آمریکا با چین است.


به گزارش بورسنا به نقل از مهر، در سالی که گذشت رقابت آمریکا و چین و تلاش آمریکا برای کنترل و در حقیقت متوقف کردن پیشرفت فناوری‌های دیگر کشورها به ویژه چین شدت گرفت. البته این موضوع ریشه قدیمی تری دارد و به زمانی باز می‌گردد که دولت دونالد ترامپ رییس جمهور سابق آمریکا یکی از بزرگترین تولید کنندگان موبایل جهان که در چین فعالیت می‌کرد را تحریم کرد. این شرکت علاوه بر تولید موبایل در ساخت تراشه نیز فعالیت می‌کرد و از پیشگامان فناوری اینترنت همراه نسل پنجم به حساب می‌آمد.

آمریکا بسیاری از هم پیمانان خود را مجبور کرد تجهیزات این شرکت را از شبکه‌های مخابراتی خود حذف کنند و گرنه همکاری با آنها را قطع خواهد کرد. دلیل این امر نیز نگرانی‌های امنیتی ذکر شده بود.

پس از آن با شروع پاندمی کرونا و افزایش تقاضا برای موبایل و رایانه‌های شخصی، تقاضا برای تراشه نیز بیشتر شد. در اینجا نیز آمریکا سعی کرد به بهانه نگرانی‌های امنیتی و امکان استفاده از تراشه‌های پیشرفته ساخت چین در سلاح‌ها و غیره جلوی پیشرفت این کشور را بگیرد.

اکنون سراغ اپ محبوب چینی تیک تاک رفته و سعی دارد آن را مسدود کند. دلیل این امر نیز نگرانی‌های امنیت ملی ذکر شده است. البته تیک تاک بارها این اتهامات را رد کرد. با این وجود آمریکا این اپ را برای کارمندان دولتی ممنوع کرده و در پی آن تعدادی از کشورهای اروپایی نیز اپ مذکور را مسدود کردند.

در این گزارش تلاش داریم به مرور دو محور اصلی چالش‌های امریکا با چین در حوزه فناوری که در سال گذشته بیشترین نمود را یافت بپردازیم.

حذف تجهیزات چینی با هزینه تراشی برای آمریکا

یکی از اقداماتی که آمریکا در سال گذشته با شدت آن را پیگیری کرد حذف تجهیزات ارتباطاتی چینی بود. اما راه حذف تجهیزات چینی از شبکه‌های ارتباطی ساده نبود و هزینه‌های زیادی داشت. در تیرماه سال گذشته رگولاتور شرکت‌های مخابراتی آمریکا اعلام کردند به ۳ میلیارد دلار بودجه اضافی برای حذف تجهیزات شرکت‌های چینی از شبکه‌های ارتباطی نیاز دارند.

جسیکا روزن ورسل مدیر کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا در نامه‌ای سناتور ماریا کانتول رئیس کمیته تجارت، علوم و حمل و نقل سنا نوشته است: طرح بازپرداخت هزینه‌ها برای تأمین مالی همه برآوردهای هزینه معقول، نیازمند ۴.۹۸ میلیارد دلار است که این امر نشان دهنده کمبود ۳.۰۸ میلیارد دلار بودجه است.

این درحالی است که کنگره بودجه‌ای ۱.۹ میلیارد دلاری برای تامین هزینه‌های حذف تجهیزات چینی تعیین کرده بود. درهمین راستا قرار بود ۴۰ درصد هزینه‌های حذف تجهیزات به شرکت‌های مخابراتی بازپرداخت شود.

در سال ۲۰۱۹ میلادی نیز کنگره قانونی را تصویب کرد که به موجب آن کمیسیون فدرال ارتباطات موظف شده بود، شرکت‌های مخابراتی که یارانه دولتی دریافت می‌کنند را وادار به حذف تجهیزاتی کند که خطری برای امنیت ملی به حساب می آیند. در مقابل بخشی از این هزینه‌ها به شرکت‌ها باز پرداخت می‌شوند.

کمیسیون فدرال ارتباطات تجهیزات دو شرکت چینی را تهدیدی برای امنیت ملی اعلام و شرکت‌های آمریکایی را موظف کرد تا این ابزارها را حذف و جایگزین‌های جدید بخرند. اما در این میان کنگره فقط ۱.۹ میلیارد بودجه به طرح اختصاص داد و همین امر سوالاتی درباره اجرای آن به وجود آورد.

محدودیت صادرات تجهیزات تراشه سازی

این در حالی بود که چندی بعد منابع آگاه فاش کردند آمریکا تصمیم دارد محموله‌های تجهیزات تراشه سازی به تولید کنندگان حافظه‌های الکترونیکی در چین از جمله «YMTC» را محدود کند. این اقدام بخشی از تلاش آمریکا برای متوقف کردن پیشرفت‌های بخش نیمه رسانای چین و محافظت از پیشرفت شرکت‌های آمریکایی است.

در پی این اقدام منابع آگاه از وزارت بازرگانی آمریکا فاش کردند از ماه اکتبر ۲۰۲۲ میلادی، بارگیری محموله‌های نیمه رسانا به چین را که برای توسعه هوش مصنوعی و تراشه سازی به کار می‌رود محدودتر می‌کند. به گفته منابع آگاه وزارت بازرگانی این کشور نیز تصمیم داشت براساس محدودیت‌های وضع شده در اوایل سال میلادی ۲۰۲۲ میلادی نامه‌هایی به ۳ شرکت آمریکایی KLA، لام ریسرچ و اپلاید متریال ارسال کند تا قوانین جدیدی وضع شود.

۳ شرکت آمریکایی دریافت این نامه‌ها را اعلام کردند و طبق آن صادرات تجهیزات تراشه سازی به کارخانه‌های چینی که نیمه رساناهای پیشرفته می‌سازند ممنوع شد مگر آنکه فروشنده مجوز وزارت بازرگانی را دریافت کند.

همچنین قوانین جدید محدودیت‌هایی که وزارت بازرگانی آمریکا در نامه‌هایی به انویدیا و AMD اعلام کرده بود را تایید می‌کند. طبق نامه‌های ارسالی به این دو شرکت، دستور داده شده بود ارسال محموله‌های تراشه‌های هوش مصنوعی به چین متوقف شود.

از سوی دیگر در ۱۶ مهر، آمریکا مجموعه‌ای از قوانین نظارتی صادراتی جدید را منتشر کرد و برترین تولید کننده تراشه حافظه رایانشی در چین و ۳۰ شرکت دیگر از این کشور را به فهرست موسسات تایید نشده خود افزود.

آمریکا ادعا می‌کند مقاماتش نتوانسته اند فعالیت‌های این شرکت‌ها را بررسی کنند. محدودیت‌های جدید شامل کاهش دسترسی شرکت‌های چینی از جمله YMTC به ابزارهای تراشه سازی بود.

سناتورهای آمریکایی از هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه خواستار آن شده بودند که YMTC (تراشه سازی چینی با بیشترین سرعت رشد فعالیت) در فهرست سیاه وزرات بازرگانی گنجانده شود. دولت بایدن همچنین ادعا کرد این شرکت که در سال ۲۰۱۶ میلادی تاسیس شده تهدیدی مستقیم برای تراشه سازان آمریکایی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Next Post

پس از اظهار نگرانی فعالان فناوری؛یونسکو خواستار اجرای بدون تاخیر چارچوب اخلاقی هوش مصنوعی شد!

ش آوریل 1 , 2023
بورسنا: یونسکو از همه دولت‌ها می‌خواهد که چارچوب اخلاقی جهانی هوش مصنوعی را بدون تأخیر اجرا کنند.

خبرهای دلخواه شما

سرخط اخبار