حذف محدودیت‌های جغرافیایی با برگزاری مجامع شرکت‌های بورسی به شکل الکترونیکی

بورسنا: شفافیت بالا به واسطه رای گیری الکترونیکی، امکان حضور نهاد‌های نظارتی در مجامع و حضور همزمان سهامداران در چند مجمع از جمله مزیت‌های دیگر برگزاری الکترونیکی مجامع عمومی شرکت‌ها است.

به گزارش بورسنا، به گفته کارشناسان برگزاری برخط مجامع علاوه بر ایجاد شفافیت دارای مزایای دیگری نیز است که خانم رباب وفایی تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص سایر مزیت‌های آن به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: برگزاری مجامع به شکل الکترونیکی علاوه بر افزایش شفافیت سبب حذف محدودیت‌های جغرافیایی می‌شود هر چند که ممکن است برای شناخت آن کمی زمان بیشتری صرف شود. علاوه بر صرفه جویی در زمان، انرژی و هزینه‌ها برای مدیران شرکت‌ها در برگزاری مجامع، این امکان را برای سهامداران فراهم کرده تا از نقاط مختلف کشور و حتی هنگام سفر‌های خارجی در آن شرکت کنند.

او افزود: شفافیت بالا به واسطه رای گیری الکترونیکی، امکان حضور نهاد‌های نظارتی در مجامع و حضور همزمان سهامداران در چند مجمع از جمله مزیت‌های دیگر برگزاری الکترونیکی مجامع عمومی شرکت‌ها است.

تشویق سهامداران به حضور در مجمع با برگزاری به شیوه برخط
در رابطه با سایر مزیت‌های برگزاری مجامع به شکل بر خط پیش از این آقای محمد خبری زاده کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود، برگزاری مجامع به شکل برخط نسبت به مجامعی که به شکل عادی (فیزیکی) برگزار می‌شود دارای مزیت‌های بی شمار است.

او افزود: به طور مثال امکان حضور و مشارکت سهامداران بیشتری در این شکل برگزاری مجامع (برخط) فراهم می‌شود یعنی ممکن است مجمعی در یک شهر دیگر باشد که برای بسیاری از سهامداران امکان حضور به هر دلیلی وجود نداشته باشد، اما با مجامع الکترونیکی دیگر برگزاری مجامع محدودیت جغرافیایی نخواهد داشت و به نوعی سهامداران برای شرکت در مجامع شرکت‌ها تشویق می‌شوند.

تشویق سهامداران به حضور در مجمع فارغ از مشکلات، موضوعی که آقای حسنلو با اشاره به آن به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: ما رکورد ۶ هزار نفر حضور در مجمع برخط را ثبت کرده ایم که چنین عددی در مجمع حضوری غیر ممکن است.

اما برگزاری مجامع به شکل برخط هم نیازمند توجه به نکاتی است که خانم رباب وفایی کارشناس بازار سرمایه در خصوص آن گفت: البته لازم به ذکر است گفته شود متاسفانه در برخی از مجامع مشاهده می‌شود سوالات و ابهامات شرکت‌کنندگان برخط مطرح نمی‌شود و یا فقط بخشی از سوالات به صورت انتخابی توسط اعضای هیات مدیره شرکت پاسخ داده می‌شود که این مساله سبب تضییع حقوق طبیعی سهامداران می‌شود و باید در این موضوع دقت لازم شود.

او افزود: در کل برگزاری مجامع برخط نیاز به تخصص و برنامه‌ریزی دقیق دارد. مجامع برخط حساسیت بسیار بالایی داشته و در صورت بروز کوچک‌ترین مشکلی در صدا و تصویر ممکن است تمام برنامه مجازی با اختلال مواجه شود.

به موجب ماده ۷۵ لایحه قانون تجارت، تمامی سهامداران در مجمع عمومی شرکت‌ها حق رای دارند و می‌توانند در خصوص نقشه راه شرکت‌های تحت مالکیت خود در مجامع رای دهند.

بنابر گفته کارشناسان شفافیت بالا به واسطه رای گیری الکترونیکی، امکان حضور نهاد‌های نظارتی در مجامع و حضور همزمان سهامداران در چند مجمع از جمله مزیت‌های برگزاری الکترونیکی مجامع عمومی شرکت‌ها است موضوعی که با توجه به اهمیت آن توجه بیشتری را می‌طلبد. خبرنگاران جوان

Next Post

امضای ۴ سند همکاری میان مقامات ایران و عمان

چ مه 31 , 2023
بورسنا: چهار سند همکاری در جریان سفر سلطان عمان به جمهوری اسلامی ایران میان مقامات دو کشور به امضا رسید.

خبرهای دلخواه شما

سرخط اخبار