رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی صمت؛علی آبادی از مپنا به صمت آمد!

بورسنا: نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۸۷ رأی موافق، ۵۸ رأی مخالف، ۸ رأی ممتنع و ۲ رأی باطله از مجموع ۲۵۵ رأی به علی آبادی گزینه پیشنهادی تصدی وزارت صمت اعتماد کردند.

به گزارش بورسنا به نقل از دانانیوز، در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی برنامه‌ها و صلاحیت عباس علی‌آبادی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در حال بررسی است.
گفتنی است، پیش از این اعلام شده بود که جلسه رأی اعتماد وزیر پیشنهادی صمت یکشنبه هفته آینده (۲۸ خرداد ماه) برگزار می‌شود، اما بنا به درخواست معاون پارلمانی رئیس جمهور و با تصمیم هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی قرار شد که جلسه بررسی صلاحیت عباس علی‌آبادی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت امروز سه‌شنبه ۲۳ خرداد ماه برگزار شود.
حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی به دلیل سفر رسمی به ونزوئلا برای دفاع از وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در صحن مجلس حضور ندارد و محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه رأی اعتماد حضور پیدا کرده است.
همچنین محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در صحن مجلس حضور دارد.
موافقت فراکسیون انقلاب مجلس با صلاحیت وزیر پیشنهادی صمت
ابوالفضل عمویی در توضیح جلسه صبح امروز فراکسیون انقلاب اسلامی، گفت: صبح امروز جلسه استماع و بررسی صلاحیت‌ها و برنامه‌های عباس علی آبادی برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت در فراکسیون انقلاب اسلامی برگزار شد.
وی توضیح داد: پس از استماع سخنان وزیر پیشنهادی صمت و ۷ نفر از نمایندگان، رأی گیری صورت گرفت که علی‌آبادی توانست ۹۱ رأی موافق، ۱۱ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع کسب کند.
موافقت کمیسیون‌های صنایع و اقتصادی مجلس با صلاحیت «علی‌آبادی»
روح‌الله عباس‌پور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون‌های متبوع خود درباره صلاحیت وزیر پیشنهادی صمت را قرائت و موافقت خود در این زمینه را اعلام کردند.
در ادامه موافقان و مخالفان گزینه پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت نقطه نظرات خود را مطرح کردند.
موافقان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت چه گفتند؟
در بخش دیگری از جلسه علنی امروز مجلس و روند برسی برنامه‌ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت موافقان علی‌آبادی پشت تریبون رفته و ویژگی‌ها و توانمندی‌های صحرایی را بازگو کردند.
علی آبادی اهل رانت و باج دادن نیست
حبیب الله دهمرده مجلس شورای اسلامی در موافقت با صلاحیت و برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: بنده چندین سال است عباس علی آبادی را می‌شناسم و بر این اساس می گویم وی فردی توانمند و اهل کار است.
وی بیان کرد: وزیر پیشنهادی صمت برنامه علمی و کارشناسی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دارد و دارای افق دید وسیع است. ریسک پذیری و خطرپذیری را در کار در دستور دارد و شجاعت نه گفتن دارد.
نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: عباس علی آبادی در مناصب قبلی خود نشان داده اهل رانت و باج دادن نیست. بنده برنامه‌های وی را برای وزارت صمت مطالعه کردم که همه این برنامه‌ها قابل اندازه گیری است و وی آرمانی صحبت نکرده است.
دهمرده تاکید کرد: علی آبادی در شغل‌های قبلی خود نشان داده شجاعت دارد و اهل ابتکار و نوآوری است. وی برنامه‌های بسیار خوبی برای وزارت صنعت، معدن و تجارت دارد و وعده داده در حوزه معادن هم اقدامات لازم را انجام دهد و ظرفیت استان‌های مختلف در این بخش را در نظر گیرد و به خوبی به کار گیرد.
وزیر پیشنهادی صمت اشراف خوبی به بخش خصوصی و دولتی دارد
محمدمهدی زاهدی مجلس شورای اسلامی در موافقت با صلاحیت و برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: عباس علی آبادی تحصیلات بسیار خوبی در بهترین دانشگاه‌های کشور داشته به گونه‌ای که کارشناسی خود را از دانشگاه شریف، کارشناسی ارشد را از دانشگاه تهران و دکتری را از دانشگاه خواجه نصیر گرفته است.
وی بیان کرد: وی سال‌ها در دوران جنگ حضور داشته و ما باید قدردان چنین افرادی باشیم. سوابق خدمتی وی در ساخت نیروگاه‌های پیشرفته و لکوموتیو و شروع عملیات برای ساخت خودروهای برقی و بهینه سازی بر اساس استفاده از فناوری‌های نو نشان دهنده آن است که وی به خوبی می‌تواند وزارت صمت را هدایت کند.
نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه عملکرد علی آبادی در مپنا بارها مورد تشویق و تایید مقامات عالی کشور قرار گرفت، متذکر شد: علی آبادی مدیری توانمند است. ۵۰ درصد GDP کشور در وزارت صمت است و بخش زیادی از خودروسازی بخش خصوصی، معادن بخش خصوصی و بازار ارز به طور مستقیم و غیرمستقیم با این وزارتخانه مرتبط است و علی آبادی بیش از ۱۰ سال با بخش خصوصی کار کرده و سوابق خوبی در این زمینه دارد.
وزیر پیشنهادی صمت به دنبال کاهش حضور دولت در بخش خصوصی است
محمدرضا پورابراهیمی در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی صمت، گفت: چارچوب فکری علی آبادی با رویکردهای حوزه ماموریت کمیسیون اقتصادی مجلس منطبق است.
نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تغییرات نرخ ارز که در روزهای اخیر اتفاق افتاده است، فرصت مناسبی رابرای صادرات از کشور فراهم کرده و تراز منفی صادرات را که در دولت قبل رقم خورده می‌تواند مثبت کند و شاهد جهش صادرات در کشور باشیم.
وی ادامه داد: ۹۰ درصد تجارت کشور با ۱۰ کشور انجام می‌شود که لازم است در این ۱۰ کشور رایزن بازرگانی داشته باشیم و از نگاه ویژه وزارت صمت و وزارت امور خارجه برای فعال کردن دیپلماسی اقتصادی تشکر می‌کنم. برای جهش صادرات باید سیاست‌های ارزی مبتنی بر قانون در کشور را در نظر بگیریم. در قوانین احکام دائمی، ارز را شناور دیده‌ایم و براساس شاخص تورم داخلی و خارجی و قدرت رقابت پذیری باید اقدام شود. آقای علی آبادی! انتظار می‌رود واردات را به حداقل و صادرات را به حداکثر برسانید.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: تنظیم بازار داخلی به دلیل وسعت به حلقه مفقوده تبدیل شده و مردم نگران رها شدن بازار هستند. علاوه بر عوامل بیرونی، عدم مدیریت بازار باعث رها شدن بازار شده است که در وزارت صمت نیازمند اتخاذ تصمیم جدی درخصوص بازار داخلی هستیم که وزیر پیشنهادی توضیحاتی در این زمینه در کمیسیون اقتصادی داده است و در این بخش برنامه دارد.

Next Post

مذاکرات ایران با آلمان، فرانسه و انگلیس در امارات

س ژوئن 13 , 2023
بورسنا: معاون سیاسی وزیر امور خارجه از دیدار و گفتگو با همتایان خود در ۳ کشور فرانسه، آلمان و انگلیس در ابوظبی خبر داد.

خبرهای دلخواه شما

سرخط اخبار