وضعیت بازار سرمایه ایران در هفته ای گذشت؟

بورسنا: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری ۳۲ هزار و ۷۲۵ میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که شنبه ۵ هزار و ۳۷۲ میلیارد تومان، یکشنبه ۶ هزار و ۵۱۰ میلیارد تومان، دوشنبه ۶ هزار و ۳۱۲ میلیارد تومان، سه شنبه ۷ هزار و ۷۲۳ میلیارد تومان و چهارشنبه ۶ هزار و ۸۰۸ میلیارد تومان ارزش معاملات روی تابلو ثبت شد.

به گزارش بورسنا، در هفته کاری که به اتمام رسید، شاخص کل هم وزن با کاهش ۶.۶۳ درصدی در پله ۷۲۴ هزار و ۷۱۶ واحد قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با کاهش ۵.۰۴ درصدی در تراز ۲۷ هزار و ۸ واحدی ایستاد.

آقای کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه گفت: در این هفته کاری شاخص صنعت انتشار و جاپ با افزایش ۱۶.۰۹ درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرد و بعد از آن صنعت سایر معادن با افزایش ۰.۶۹ درصدی در جایگاه دوم قرار گرفت. در این هفته صنعت وسایل چرمی نیز با کاهش ۱۲.۹۸ درصد بیشترین اُفت را بین صنایع بورسی تجربه کرد.

او می‌گوید: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری ۳۲ هزار و ۷۲۵ میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که شنبه ۵ هزار و ۳۷۲ میلیارد تومان، یکشنبه ۶ هزار و ۵۱۰ میلیارد تومان، دوشنبه ۶ هزار و ۳۱۲ میلیارد تومان، سه شنبه ۷ هزار و ۷۲۳ میلیارد تومان و چهارشنبه ۶ هزار و ۸۰۸ میلیارد تومان ارزش معاملات روی تابلو ثبت شد.

خروج هزار و ۱۰۴ میلیارد تومان پول افراد حقیقی از بازار سهام

به گفته او، در این هفته کاری هر پنج روز بازار سرمایه شاهد خروج نقدینگی افراد حقیقی بود به طوری که شنبه ۱۵۶ میلیارد تومان، یکشنبه ۲۴۰ میلیارد تومان، دوشنبه ۸۵۴ میلیارد تومان، سه شنبه هزار و ۶۴۴ میلیارد تومان و چهارشنبه هزار و ۲۱۰ میلیارد تومان خروج پول از بازار سرمایه ثبت شد و در مجموع این هفته ۴ هزار و ۱۰۴ میلیارد تومان خروج نقدینگی افراد حقیقی از بازار رقم خورد.

آسایش می‌گوید: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۲۲ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش آن‌ها ۲۶ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان بوده است.

او در خصوص اخبار حوالی بازار سرمایه گفت: پس از تغییرات کدالی پالایشگاه اصفهان در نهایت رئیس سازمان بورس مجید عشقی در خصوص اقدامات شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی به دادستان کل کشور نامه نوشت. این هفته نحوه برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت به تصویب رسید. این هفته بر اساس نامه فرابورس محدودیت خرید سقف اوراق تسه بانک مسکن از ۵۶۰ ورقه به حداکثر ۱۱۲۰ ورقه تغییر کرد.

او افزود: در این هفته مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالای ایران گفت قرارداد جدید بورس کالا در حوزه طلا راه اندازی می شود و برای اولین بار در بازار سرمایه، قرارداد آتی صندوق‌های قابل معامله (ETF) سهامی، از روز چهارشنبه ۲۱ تیرماه در بورس اوراق بهادار تهران راه‌اندازی شد.

او در ادامه در خصوص فعالیت صندوق‌های با درآمد ثابت گفت: این صندوق‌ها یک روز کاری را شاهد خروج نقدینگی و ۴ روز کاری دیگر را شاهد ورود نقدینگی بودند و در مجموع ۸۸۰ میلیارد تومان ورود نقدینگی به این صندوق‌ها ثبت شده است.

در ادامه دیگر کارشناس بازار سرمایه خانم رباب وفایی گفت: در حالی که شروع هفته آرام و در رکود نسبی با امید‌هایی به برگشت بازار بود، دو روز آخر هفته مجدد معاملات با فشار فروش همراه شد، گویی عده‌ای دیگر برایشان اعداد و ارقام دیگر مهم نبود!

او افزود: ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ شاخص کل سقف ۲۰ مرداد ۹۹ را شکست و تا ۲،۵۴۸،۲۲۶ واحد در ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ رشد کرد و روز چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۲ این رقم به ۲ میلیون و ۷۱ هزار واحدی و زیر سقف ۹۹ رسید! با این منفی‌های شدید در دو روز کاری آخر، شاهد رشد ارزش معاملات روی تابلو‌ها بودیم.

چرا بازار به گزارش های مجامع بی اعتنا است؟
به گفته این کارشناس بازار سرمایه، نامه‌ها و دستورالعمل‌های مختلف، تایید و تکذیب‌ها و پولی که در نهایت از جیب شرکت‌های بورسی برداشته می‌شود، نتیجه‌ای جز بی اعتمادی برای سهامدار ندارد. اینجاست که دیگر سهامدار از کنار مجامع سالیانه شرکت‌ها یا عملکرد‌های خوب فصلی هم بی اعتنا رد می‌شود.

او گفت: روزی نرخ خوراک پتروشیمی، روز دیگر نرخ تسعیر ارز پالایشگاهی و روزی دیگر… پس جای تعجب نمی‌ماند که سهامدار صنعت دیگر هم با انتظار اتفاقا مشابه در صنعت مربوطه دست به فروش بزند!

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در حالی که دولت می‌تواند با تصمیمات خودش به شدت روی درآمد و سودآوری شرکت‌ها و همچنین روند حرکتی قیمت در این بازار تاثیر بگذارد امسال شاهد روندی متفاوت هستیم.باشگاه خبرنگاران جوان

Next Post

چشم‌انداز همکاری‌ اقتصادی ایران و آفریقا؛ سرمایه‌گذاران اصلی در آفریقا کدام کشورها هستند؟

پ جولای 13 , 2023
بورسنا: به گفته رئیس سابق اتاق مشترک ایران و امارات در حال حاضر چین، فرانسه، آمریکا، امارات، انگلیس، روسیه، هند و ترکیه در کشورهای آفریقایی حضور فعال دارند و ایران نیز با توجه به منابع طبیعی غنی و بازارهای پر رونق در آفریقا می‌تواند از این فرصت‌ تجاری استفاده کند.

خبرهای دلخواه شما

سرخط اخبار