ظهور اولین تریلیونر جهان در ده سال آینده!

بورسنا: سازمان مبارزه با فقر آکسفام اینترنشنال چندی پیش در جلسه ارزیابی سالانه خود از نابرابری‌های جهانی که با گردهمایی نخبگان سیاسی و تجاری در پیست اسکی داووس سوئیس برگزار شد، گفت: «جهان ممکن است ظرف ده سال آینده شاهد اولین تریلیونر کل تاریخ باشد.»

بورسنا به نقل از انجمن بازرگانی ایران و کانادا، آکسفام که سال‌ها تلاش کرده است در طول نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد به تفاوت‌های فزاینده بین افراد فوق ثروتمند و عوام مردم جهان بپردازد، بر این باور است که این شکاف از زمان همه‌گیری کووید-۱۹ بسیار بیشتر شده است.

این گروه همچنین خاطرنشان کرد که ثروت واقعی پنج تن از ثروتمندترین مردان جهان یعنی، «ایلان ماسک»، مدیر عامل تسلا، «برنارد آرنو» و خانواده‌اش از شرکت لوکس LVMH، «جف بزوس»، بنیانگذار آمازون، «لری الیسون»، بنیانگذار اوراکل و سرمایه‌گذار وارن بافت، از سال ۲۰۲۰، ۱۱۴ درصد افزایش یافته است.

به همین ترتیب هم مدیر عامل موقت آکسفام گفت که این گزارش نشان می‌دهد جهان در حال ورود به یک «دهه از شکاف» است. وی افزود: «ما پنج میلیارد برتر داریم که دارایی خود را دو برابر کرده‌اند و در مقابل، تقریبا ۵ میلیارد نفر از جمعیت کل جهان فقیرتر شده‌اند. طبق پیشبینی ما، جهان تا ده سال آینده شاهد اولین تریلیونر تاریخ خواهد بود. این در حالی است که ما برای مبارزه با فقر به بیش از ۲۰۰ سال زمان نیاز داریم.»

جالب است بدانید که طبق این گزارش، کسی به آن نقطه عطف تریلیون دلاری می‌رسد ممکن است فردی باشد که در حال حاضر در هیچ یک از لیست‌های افراد ثروتمند دنیا نیست. البته باید اضافه کنیم که این نقطه ارزشی معادل ارزش کل عربستان سعودی نفت‌خیز خواهد داشت.

در نظر داشته باشید که اولین میلیارد تاریخ بشریت «جان دی راکفلر» است که در سال ۱۹۱۶ با شرکت Standard Oil  به این درجه رسید که به نوعی تریلیونر آن زمان محسوب می شده.

بر اساس گزارش آکسفام که از آمار فوربس استفاده کرده است، ماسک در حال حاضر ثروتمندترین مرد روی کره زمین است که دارای شخصی وی چیزی حدود ۲۵۰ میلیارد دلار است. در مقابل، به گفته‌ی این سازمان حدود ۵ میلیارد نفر از جمعیت زمین از زمان همه‌گیری کووید فقیرتر شده‌اند. علت این مسئله هم این است که کشورهای در حال توسعه در آن زمان قادر به ارائه حمایت‌هایی که در کشورهای توسعه یافته وجود داشت، نبودند. به علاوه، جمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ هم از جمله اتفاقاتی بود که هزینه انرژی و غذا را افزایش داد و کشورهای فقیر را شدیدا تحت تاثیر خود قرار داد.

آکسفام همچنین در اجلاس کشورهای گروه ۲۰ که در برزیل برگزار شد گفت: «اقداماتی که برای از بین بردن این شکاف می‌توانند انجام شوند عبارتند از: اعمال مالیات دائمی بر ثروتمندترین افراد هر کشور، افزایش مالیات شرکت‌های بزرگ و تلاش برای جلوگیری از دور زدن قوانین مالیاتی.»

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، آکسفام برای مشخص کردن پنج میلیارد برتر دنیا از آمار فوربس استفاده کرد و در نهایت ثروت این افراد را ۸۶۹ میلیارد دلار تخمین زد. گفتنی است که مجموع ثروت این افراد در مارس ۲۰۲۰ حدود ۳۴۰ میلیارد دلار بود که حالا ۱۵۵ درصد افزایش یافته است.

منبع مقاله : لینک مطلب

تهیه و تنظیم: انجمن بازرگانی ایران و کانادا

Next Post

مدیره کل بانوان شهرداری تهران:استقبال شهروندان تهرانی از بیستمین« نمایشگاه زنان و تولید ملی» تحسین برانگیز است

ج مارس 8 , 2024
بورسنا: بیستمین نمایشگاه «زنان و تولید ملی» با بیش از سه هزار و ۶۰۰ تولید کننده و ۸۶۴ کسب و کار از ۱۶ اسفندماه سال جاری فعالیت خود را آغاز کرد. به گزارش بورسنا به نقل از  دانانیوز،مریم اردبیلی مدیره کل امور بانوان شهرداری تهران گفت: بیستمین نمایشگاه زنان و […]

خبرهای دلخواه شما

سرخط اخبار