پناهندگی ایرانی‌ها به اتحادیه اروپا؛ مقصد اصلی آنها کجا و شانس موفقیتشان چقدر است؟

بورسنا: تعداد ایرانیانی که برای نخستین بار از یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا درخواست پناهندگی کرده‌اند، طی ۷ ماه، ۲.۴ برابر شده و ۱۴۳ درصد افزایش یافته است.

به گزارش بورسنا به نقل از مدیتوریست،کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۲ با درخواست پناهندگی ۱۶۹ هزار و ۶۸ نفر موافقت کردند که این تعداد ۲۲ درصد بالاتر از سال ۲۰۲۱ بود.

اداره آمار کمیسیون اروپا (یورواستات) اعلام کرد که در مجموع طی سال گذشته میلادی ۳۸۴ هزار و ۲۴۵ پناهجوی واجد شرایط، تحت حمایت کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار گرفتند که این رقم نسبت به سال ۲۰۲۱ حدود ۴۰ درصد افزایش یافت.

بر پایه این گزارش، ۴۴ درصد افرادی که در سال ۲۰۲۲ تحت حمایت کشورهای عضو اتحادیه اروپا بوده‌اند، وضعیت پناهندگی دریافت کرده و باقی آنها نیز تحت پوشش محافظت‌های فرعی و کمک‌های بشردوستانه این کشورها قرار گرفته‌اند که در این میان آلمان با ۴۱ درصد بالاترین سهم را داشته است.

محافظت فرعی به افرادی تعلق می‌گیرد که شرایط لازم را برای به رسمیت شناخته شدن به عنوان پناهنده ندارند ولی اثبات شده که در صورت بازگشت به وطنشان با خطرات جدی مواجه خواهند شد.

در میان اتباع کشورهای مختلف که پس از ارائه درخواست پناهندگی در سال ۲۰۲۲ تحت حمایت یکی از ۲۷ عضو اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند، سوری‌‌ها (۱۰۶ هزار و ۸۱۵)، افغان‌ها (۸۷ هزار و ۵۳۰ نفر) و ونزوئلایی‌ها (۲۲ هزار و ۳۵۰ نفر) پرشمارتر از سایرین هستند. البته اکثریت سوری‌ها (۶۸ درصد) و افغان‌ها (۵۵ درصد) تحت حمایت آلمان و اکثر ونزوئلایی‌ها (۹۲ درصد) تحت حفاظت اسپانیا قرار گرفته‌اند.

گزارش یورواستات نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۲ در مجموع ۶۳۲ هزار و ۳۶۰ تصمیم بدوی در مورد درخواست‌های پناهندگی به کشورهای عضو اتحادیه اروپا اتخاذ شده که ۴۹ درصد آن حاوی موافقت با اعطای وضعیتی حمایتی و حفاظتی به ۳۱۰ هزار و ۴۰۰ پناهجو بوده است. همچنین، از میان ۲۱۸ هزار و ۲۶۰ تقاضای تجدیدنظر نیز ۷۳ هزار و ۸۴۵ مورد یعنی معادل ۳۳ درصد آن به پذیرش درخواست پناهجویان منجر شده است.

سوری‌ها (۹۴ درصد)، افغان‌ها (۸۵ درصد) و ونزوئلایی‌ها (۷۶ درصد) بالاترین موفقیت را در دریافت رای موافق کشورها در نخستین بررسی صورت گرفته، کسب کرده‌اند. پس از این سه کشور نیز ترک‌ها (۳۶ درصد)، عراقی‌ها (۳۵ درصد)، نیجریه‌ای‌ها (۲۴ درصد)، پاکستانی‌ها (۱۵ درصد)، بنگلادشی‌ها (۱۱ درصد) ، کلمبیایی‌ها و گرجی‌ها (۸ درصد) قرار دارند. اما نتایج دادگاه‌های تجدیدنظر نشان می‌دهد که ایرانی‌ها با جلب ۴۴ درصد از آراء مثبت پس از سوری‌ها (۸۰ درصد)، افغان‌ها (۷۵ درصد) در جایگاه سوم قرار گرفته‌اند و پس از آنها نیجریه‌ای‌ها (۳۳ درصد) و عراقی‌ها (۲۸ درصد) حضور دارند.

در ژانویه ۲۰۲۳ نیز ۸۴ هزار و ۷۴۰ تقاضای جدید پناهندگی به کشورهای عضو اتحادیه اروپا ارائه شده که ۳ درصد بیش از دسامبر ۲۰۲۲ بوده است. سوری‌ها (۱۲ هزار و ۹۶۰ نفر)، افغان‌ها (۱۱ هزار و ۵۵ نفر) و ترک‌ها (۵ هزار و ۶۲۵ نفر) بالاترین تعداد از این پناهجویان را به خود اختصاص داده‌اند. آلمان طی ژانویه گذشته با ۳۰ هزار و۴۵۰ مورد بیشترین درخواست اولیه پناهجویان را در مقایسه با ۲۶ عضو دیگر اتحادیه اروپا دریافت کرده است.

در ماه نخست سال جاری میلادی تعداد ایرانیانی که برای نخستین بار از یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا درخواست پناهندگی کرده‌اند به هزار و ۷۳۰ نفر رسید. این در حالی است که این رقم در ژوئن سال ۲۰۲۲، ۷۱۰ نفر گزارش شده بود. بنابراین، تعداد ایرانیانی که برای نخستین بار از یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا درخواست پناهندگی کرده‌اند، طی ۷ ماه، ۲.۴ برابر شده و ۱۴۳ درصد افزایش یافته است که می‌تواند متاثر از اعتراض‌های خیابانی مردم ایران در پاییز و زمستان گذشته باشد.

در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا، آلمان (هزار و ۲۰۵ نفر) و هلند (۱۴۰ نفر) بالاترین درخواست اولیه پناهندگی ایرانی‌ها دریافت کرده‌اند.

Next Post

وام‌های چین فقیرترین اقتصادهای جهان را به مرز فروپاشی رسانده است!؟

پ مه 18 , 2023
بورسنا: ده‌ها کشور فقیر در گرداگرد جهان زیر فشار وام‌های خارجی چند میلیارد دلاری از چین، با خطر بی‌ثباتی شدید اقتصادی و قرارگرفتن در آستانه فروپاشی مواجه هستند.

خبرهای دلخواه شما

سرخط اخبار